Gatavs pārgājienam!

Plāno doties pārgājienā ar draugiem vai ģimeni? Uzzini pāris būtisku lietu, kuras jāzina pirms došanās ceļā!

Atrašanās dabā un kustība veicina koncentrēšanās spējas, atmiņu, turklāt mazina trauksmi un depresijas sajūtu. Došanās pārgājienā ir labākā izvēle tiem, kuri vēlās būt tuvāk dabai un vienlaikus sevi izaicināt. Daži ieteikumi, lai pārgājiens izdotos veiksmīgs!

Atbilstošs apģērbs

Pirms došanās pārgājienā noteikti jāparūpējas par piemērotu apģērbu un apaviem. Sāc ar pareiza bikšu pāra un apavu atrašanu! Izvēlētais apģērbs nedrīkst ierobežot kustības, vislabāk izvēlēties ērtas, ūdensizturīgas bikses un jaku, kas izturētu gan brāzmainu vēju, gan nokrišņus.

Tāpat ļoti būtiska ir apavu izvēle – var izmantot jau iepriekš vilktus sporta apavus, bet jāņem vērā, ka apavi, kas paredzēti pastaigām ielās un nodarbībām sporta zālēs, lielākoties būs ar gludu zoli. Piemēram, ja pārgājiena laikā plānots iet pa mežu, tas var būt pielijis, un pa slidenām lapām, saknēm un sūnām iet būs grūtāk, tāpēc pārgājienam labāk izvēlēties speciālos apavus ar protektora zoli. Tāpat visi pārgājienam domātie apavi būs ar labāku ventilāciju.

Rudenim paredzētie apavi būs sildoši un vienlaikus elpojoši, vasaras sezonai – ļoti elpojoši un viegli.

Pārgājiena distance

Lai gūtu maksimālu baudījumu no pārgājiena, vienlaikus samazinot iespējamos riskus, kas var rasties tik garā maršrutā, pirmo pārgājienu labāk sākt ar piecu līdz desmit kilometru distanci, paturot prātā, ka desmit kilometru noiešana pilsētā ir viena lieta, taču tādas pašas distances pārvarēšana pa taku ir kas cits. Ja līdzenā pilsētas vidē spējam iet ar 5-6 km/stundā lielu ātrumu, tad pa taku iešanas ātrums var būt aptuveni 3-4 km/stundā vai pat lēnāks, ja apvidus ir patiesi kalnains.

Jo garāka distance plānota, jo vairāk vajag apsvērt domu pārgājiena laikā izmantot nūjošanas nūjas.

Nūjojot iztaisnojas pleci, turklāt cilvēks uz priekšu kustas rotējošām kustībām, kas atvieglo iešanu. Nūju izmantošana palīdz turēt staltu stāju, tā organismu labāk apgādājot ar skābekli.

Pārgājienu ir svarīgi plānot

Pirms pārgājiena sev vēlamo maršrutu ieteicams izpētīt. Visu pārgājienu laiku nevar paļauties uz mobilā telefona GPS – tā pazušana var radīt nepatīkamu pārsteigumu nepiemērotā brīdī. Pārgājiena laikā nepieciešams sekot līdzi laikapstākļu prognozēm – lai arī tas var nozīmēt iecerēto plānu maiņu vai pat gājiena atcelšanu, tas būs labāk nekā nokļūt iespējama negaisa epicentrā. Sākoties intensīvākam lietum, iespējams, ka iecerētās takas vai plānotās naktsmītnes vietas būs applūdušas.

Mugursomas izvēle

Neviens pārgājiens nav iedomājams bez mugursomas, jo īpaši dodoties pa nelīdzenu apvidu. Vislabāk izvēlēties mugursomu, kas ir ērta un pieguļoša mugurai. Ja plānojat doties vienas dienas pārgājienā, ieteicams izmantot mugursomu, kuras ietilpība ir 18-30 litri, savukārt dodoties pārgājienā uz vairākām dienā ar nakšņošanu teltī, ieteicama mugursoma ar 30-55 litru ietilpību.

Somā noteikti paredzi vietu arī pirmās palīdzības komplektam, tostarp pretsāpju medikamentiem, plāksteriem, pārsējiem, pretiekaisuma zālēm, medikamentiem pret alerģijām un neliela izmēra šķērēm un nazi. Savukārt, lai pasargātu savu ādu no iespējamiem saules apdegumiem, ko var iegūt pat tad, kad ir šķietami apmācies laiks, vislabāk 30 minūtes pirms iziešanas no mājokļa izmantot saules aizsargkrēmus ar SPF30.

Atpūta ir būtiska

Pārgājienu vislabāk plānot tā, lai dienā netiktu noietas vairāk par sešām stundām, kā arī ieteicams maršrutu uzsākt tik agri, lai galamērķi sasniegtu vēl pirms tumsas iestāšanās. Distanču pārgājieniem vislabāk piemērotas īsas, bet biežas atpūtas, paredzot nedaudz ilgāku atpūtu pusdienām. Katru stundu ir vērtīgi atpūsties vismaz piecas minūtes, kad nepieciešams – apsēsties, novilkt apavus un somu, padzerieties ūdeni un apēst kādu uzkodu. Īslaicīgai izsalkuma remdēšanai, kā arī papildu enerģijas iegūšanai noderēs līdzi paņemtie rieksti, žāvēti augļi vai enerģijas batoniņi.

Un neaizmirsi par ūdeni! Pieaugušam cilvēkam dienā vēlams izdzert divus litrus ūdens. Bērnam līdz 4-6 gadu vecumam ap 800 ml dienā, 6-9 gadi – vienu litru ūdens, bet bērniem no 10 gadiem vēlamais ūdens daudzums ir 1,5 litri dienā.

Vairāk par pareizu ūdens dzeršanu lasiPasargā sevi no ūdens trūkuma organismā!💛

Ja pārgājieni nav priekš tevis, tad varbūt laivu braucieni? Lasi Kas jāņem vērā, dodoties laivu braucienā! 💛

FOTO: GETTYIMAGES

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Tev varētu patikt