Pasargā sevi no ūdens trūkuma organismā!

Bez ūdens organisms nevar pastāvēt, tāpēc ir būtiski, lai tas saņem nepieciešamo daudzumu ūdens ikdienā. Lasi un uzzini vairāk, kā sevi pasargāt no ūdens trūkuma organismā visu gadu!

Sākoties karstajam laikam, ikdienā uzņemtā ūdens daudzums pilnvērtīgai organisma funkcionēšanai ir vitāli svarīgs. Zaudējot vien 1–2 % organisma šķidruma, iespējama organisma dehidratācija jeb organisma atūdeņošanās, tāpēc parūpējies par regulāru ūdens uzņemšanu!

Cēloņi organisma pārkaršanai

Biežāk pārkarstam vasarā intensīvas sportošana laikā, ilgstoši esot pludmalē, veicot fiziskus darbus tveicē (dārza darbi, ceļu būve), kā arī uzturoties karstā saulē bez galvassegas. Cilvēki piedzīvo pārkaršanu arī slēgtās telpās – birojā, dzīvoklī, automašīnā. Tomēr galvenais iemesls sliktai pašsajūtai ir nepietakama šķidruma uzņemšana tveicīgās dienās.

Paaugstināta gaisa un ķermeņa temperatūras, kā arī intensīvas slodzes apstākļos organisms pastiprināti svīst un straujāk zaudē šķidrumu.

Līdzko organismā ir nepietiekams šķidruma daudzums, sākas organisma atūdeņošanās jeb dehidratācija, kas samazina organisma veiktspēju, paaugstina sirds ritmu, kā arī var radīt apziņas traucējumus. Visvairāk dehidratācijas riskam ir pakļauti bērni un seniori, kā rezultātā iespējami nopietni kognitīvo spēju traucējumi. Lai no tā izvairītos, iesakām izvēlēties vieglu un elpojošu apģerbu. Savukārt, dodoties ārpus mājas, iesakām līdzi ņemt pudeli ar ūdeni. Tver.lv iesaka izmantot ūdens pudeles, kuras vari uzpildīt atkārtoti, un izvairīties no plastmasas pudelēm!

Kas liecina par ūdens trūkumu organismā?

Nē, tās nav slāpes. Tās organismā rodas vien tad, kad jau ir sākusies dehidratācija. Par ūdens trūkumu organismā signalizē arī garastāvokļa maiņas un lēna reakcija, sauss deguna dobums, tumšas krāsas urīns, vājums un nogurums, sausas vai sasprēgājušas lūpas un galvassāpes.

Viens no būtiskiem dehidratācijas signāliem ir arī izsalkums. Ja aizmirsies iedzert ūdeni, var rasties maldinoša sajūta, ka gribas ēst. Tādos gadījumos visbiežāk kārojas saldumus vai miltu izstrādājumus, tāpēc pirms atsaukties kārdinājumam ieteicams izdzert glāzi ūdens, un, iespējams, izsalkums pazudīs kā nebijis.

Iemācies dzert ūdeni!

Dienā uzņemtā šķidruma daudzumam jābūt aptuveni līdzvērtīgam zaudētā šķidruma daudzumam – ne mazāk kā 2 litri ūdens dienā. Īpaši karstā un tveicīgā laikā ūdeni nepieciešams uzņemt ik pa 15 minūtēm. Jāatceras, ka pie diennaktī izdzertā šķidruma nevar pieskaitīt saldinātos un gāzētos dzērienus, kafiju un tēju. Piemēram, izdzerot vienu krūzi kafijas, izdalās divtik lielāks šķidruma daudzums.

Izmēģini šo! Vismaz vienu glāzi ūdens dzert:

  • uzreiz pēc pamošanās,
  • 30 minūtes pirms brokastīm,
  • 1 stundu pēc brokastīm,
  • 30 minūtes pirms pusdienām,
  • 1 stundu pēc pusdienām,
  • 30 minūtes pirms vakariņām,
  • īsi pirms došanās gulēt.

Padari ūdens dzeršanu interesantu!

Lai ikdienā nepieciešamo ūdens devas uzņemšanu padarītu vieglāku, izvēlies savu īpašo ūdens pudeli, ko regulāri piepildīt un paņemt līdzi, gan ejot uz darbu, gan arī dodoties brīvdienās. Izvēle pudelēm ir plaša – sākot no vienkāršākām līdz pat tādām, kur speciālā tvertnē var ievietot citrusa augļa šķēles, piešķirot ūdenim garšu. Pievieno ūdenim nedaudz citrona, piparmētras vai svaigu gurķi, kādu ananasa šķēlīti, kas tam radīs vieglu un patīkamu garšu. 

Tāpat var noderēt ūdens dzeršanas lietotne telefonā, kas ar atgādinājuma palīdzību liks padzerties, kā arī uzskaitīs jau izdzertā ūdens daudzumu. Tādā veidā nevarēsi aizbildināties, ka “aizmirsi” padzerties.

Kaut ko noderīgu noteikti atradīsi Tver.lv rakstā 5 appi veselībai!💛

FOTO: GETTYIMAGES

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Tev varētu patikt