Cik viegli būt vegānam Latvijā?

Vegānisms sasniedzis augstu popularitāti arī pie mums. Taču vai esam tam gatavi?

Lai gan vegānisms ir pastāvējis jau simtiem gadu, Latvijā tā popularitāte visstraujāk ir augusi pēdējo 3 gadu laikā. Restorānos un kafejnīcās palielinās vegānisku ēdienu klāsts, arvien vairāk cilvēku zina, kas ir vegānisms un kāpēc cilvēki izvēlas šādu dzīvesveidu.

Vegānisms – dzīvesveids, kura piekritēji izslēdz, cik vien tas ir iespējams un praktiski izpildāms, jebkāda veida eksplutāciju, nežēlību pret dzīvniekiem pārtikas, apģērba un visu citu produktu iegūšanā.

Nav neveselīgs, ja ievēro pārdomāti

Vegāni uzturā neizmanto gaļu, zivis, jūras veltes, pienu un tā produktus, kā arī medu. Neatbalsta un līdz ar to arī nepērk jaunus vilnas, ādas, zīda apģērbus un apavus. Kosmētikas un higiēnas līdzekļos arī mēdz būt dzīvnieku izcelsmes produkti, tāpēc jāmeklē uzraksts vegan un cruelty free.

Cruelty free nozīmē, ka produkts nav testēts uz dzīvniekiem un kompānija nenodara ļaunumu dzīvniekiem savu produktu gatavošanas laikā.

Tā kā Latvijā vegānisms ir izplatījies tikai nesen, daudzi domā, ka tas nav veselīgs un reāls dzīvesveids šajos platuma grādos.

Vairāku valstu veselības ministrijas ir atzinušas sabalansētu vegānisku uzturu par veselīgu jebkurā vecumā.

Tiesa gan, tas nenozīmē, ka vienkārši vari no pārtikas izslēgt dzīvnieku izcelsmes produktus. Tev ir jādomā par to, kā tos aizstāt. Gaļā un dažādos citos dzīvnieku valsts produktos ir daudz olbaltumvielu. Ja no pusdienu šķīvja vienkārši noņemsi gaļu, neko klāt nepieliekot, visticamāk, olbaltumvielu tavā uzturā būs par maz. Tāpēc jāmeklē veidi, kā olbaltumvielas aizstāt, piemēram, lietojot ar tām bagātās pupiņas, arī riekstus.

Ja esi nolēmis uzsākt vegānismu, noteikti aprunājies ar savu ģimenes ārstu, kā mainīt savu uzturu. Vēl labāk – dodies pie kvalificēta uztura speciālista.

Viegli, ja ir vēlme

Būt vegānam Latvijā nav grūti, tas ir ļoti ērti un viegli. Pavasarī, vasarā un rudenī ir pieejami daudzi dažādi svaigi augļi un dārzeņi. Savukārt graudaugi un pākšaugi ir pieejaumi visa gada garumā. Ziemā nav daudz pašmāju svaigo dārzeņu un augļu, bet veikalos ir nopērkami importēti produkti.

*Arī apģērba un kosmētikas klāsts ir plašs, tāpēc nav problēmu atrast vajadzīgo savai gaumei.

*Sociālā dzīve arī nav jāatstāj pagātnē – Latvijā, īpaši Rīgā, ir daudz vegāniem un veģetāriešiem draudzīgu kafejnīcu. Ir izveidota arī karte, kur atzīmētas Latvijas kafejnīcas un restorāni ar vismaz 3 vegāniskiem ēdieniem.

Dodies uz Augi & Draugi un izpēti! 🍃

Arī, ja kafejnīcā nav speciālu ēdienu vegāniem, gandrīz vienmēr var nopirkt frī kartupeļus, rīsus vai griķus ar dārzeņu salātiņiem.

*Facebook platformā ir arī vairākas latviešu grupas, kurās entuziasti dalās ar pieredzi, uzdod jautājumus un diskutē par un ap vegānismu.

*Šovasar jau trešo gadu tika aizvadīts arī grandiozs pasākums Esplanādē – Vegānfestivāls. Gardus ēdienus pasniedza vairāki desmiti dalībnieku un festivālā pulcējās vairāk nekā desmit tūkstoši apmeklētāju.

*Ja esi aizrautīgs, ir iespēja iesaistīties arī aktīvismā. Jau otro gadu pēc kārtas notiks gājiens par dzīvniekiem. Latvijā darbojas aktīvistu grupa Riga Animal Save un Dzīvnieku Brīvība (seko līdzi viņu darbībai Instagram).

Paturi prātā!

Kļūstot par vegānu, atsakoties no dzīvnieku valsts produktiem, ir jāsaprot, ko ēst, lai iegūtu visas vajadzīgās uzturvielas.

  • Makrouzturvielas, ko iegūst no dzīvnieku izcelsmes produktiem, ir tauki un olbaltumvielas, ko vegāni uzņem no pākšaugiem un riekstiem.
  • Vitamīns B12 ir atrodams uz nemazgātiem, no lauka novāktiem dārzeņiem, ko mūsdienās ēd reti, tāpēc šo vitamīnu jālieto papildus.
  • Vitamīns D3 pietrūkst gandrīz visiem latviešiem, jo saulainais periods mums ir īss, tāpēc īpaši ziemā, to jālieto papildus.
  • Pārējos vitamīnus un uztuvielas var iegūt, ēdot dažādus augļus, dārzeņus un graudaugus.

Sabalansēts uzturs ir dažāds, tāpēc ēd to, kas ir sezonā, un izvairies no daudz pārstrādātiem produktiem, piemēram, čipsiem un saldumiem.

1

FOTO: GETTYIMAGES

1 komentārs
Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Tev varētu patikt